Πώς το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να μάθει αγγλικά ;

Pupils

 

 

Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας παρουσιάζει συχνά πολλά προβλήματα για τους μαθητές και τις μαθήτριες με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ( Δυσλεξία, ΔΕΠ-Υ, σύνδρομο Arsperger).Τα παιδιά αυτά έχουν ανάγκη από ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας προσαρμοσμένο στις συγκεκριμένες ανάγκες τους.Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες , οι επιδόσεις του στα μαθήματα είναι δυσανάλογα χαμηλές σχετικά με την προσπάθεια που καταβάλλει, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει περαιτέρω πρόοδος.Ωστόσο,  η κατάκτηση μιας ξένης γλώσσας είναι εφικτή στα παιδιά αυτά αν προσεγγίσουμε την μάθηση με ένα διαφορετικό τρόπο.

Δώστε τα σωστά κίνητρα για μάθηση

 

Τα κίνητρα μπορεί να προκύψουν από διάφορες ανάγκες μας: την ανάγκη να γίνουμε αποδεκτοί για αυτό που είμαστε , την ανάγκη αναγνώρισης – να αναγνωριστεί δηλαδή η προσπάθεια μας, την ανάγκη να φτάσουμε με επιτυχία τους στόχους μας , την ανάγκη για αυτοεκτίμηση. Τα κίνητρα που θα παρακινήσουν ένα παιδί μπορεί να βασίζονται στο μοτίβο ανταμοιβή/τιμωρία ή μπορεί να πηγάζουν από άλλους περισσότερο εσωτερικούς παράγοντες, όπως το ενδιαφέρον και η περιέργεια  για κάτι καινούργιο.

Βρείτε τους λόγους για τους οποίους θέλετε να μάθει το παιδί σας

 Συζητείστε μαζί του και ζητείστε να μάθετε τους λόγους για τους οποίους εκείνο θα ήθελε να μάθει μια ξένη γλώσσα. Εστιάστε ίσως στην επικοινωνιακή χρήση της γλώσσας, κάτι που ενδέχεται να δυναμώσει συναισθηματικά το παιδί. Επικεντρωθείτε στα οφέλη που θα έχει το παιδί από την κατάκτηση μιας ξένης γλώσσας – οφέλη που σχετίζονται με τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα του την μελλοντική του πορεία και στοχεύστε στην ευχαρίστηση του παιδιού από την διαδικασία  της μάθησης.

Υπενθυμίστε

Ένα παιδί με (ή και χωρίς ) μαθησιακές δυσκολίες στην προσπάθεια του να μάθει μπορεί πολλές φορές να αποτύχει. Δεν χρειάζεται να το αποθαρρύνουμε ούτε να το κατηγορήσουμε αμέσως για τεμπελιά. Υπενθυμίστε του τον στόχο του.Δείτε καλύτερα τα αίτια της αποτυχίας πριν εξάγετε τα συμπεράσματά σας – και το πιο σημαντικό – δώστε στο παιδί την ευκαιρία να αισθανθεί επιτυχία, εγκωμιάστε έστω και τα πιο μικρά βήματα που κάνει.

Υποστήριξη

Υπάρχουν κάποιες στιγμές που , κατά την γνώμη μας ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν «προχωράει» ή ακόμη έχει μια μικρή παλινδρόμηση.Δεν είναι ανάγκη να το θεωρήσετε υπεύθυνο και να το ενοχοποιήσετε ! Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας ειδικά για αυτούς τους μαθητές, απαιτεί προσπάθεια και χρόνο!

Χρόνος

Αν και επικρατεί η αντίληψη ότι οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χρειάζονται περισσότερο χρόνο από τους συνομηλίκους τους για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, το χρονικό διάστημα στην κατάκτηση της γνώσης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες , όπως το μαθησιακό προφίλ , το κίνητρο μάθησης, τη σχέση με το διδάσκοντα και την στήριξη της οικογένειας. Δεν πρέπει όμως να βιαζόμαστε. Μόνο όταν είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές έχουν εξοικειωθεί με ότι έχουν διδαχθεί και μπορούν να το θυμούνται και να το αναπαράγουν, μπορούμε να προχωρήσουμε στα επόμενα θέματα κάνοντας συνεχώς επαναλήψεις για να ελέγχουμε τι έχει κατακτηθεί.Είναι επίσης σημαντικό να θυμάστε ότι κατά την διάρκεια των μαθημάτων , ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες αποσπάται εύκολα. Δυστυχώς οι συνθήκες της τάξης συχνά δεν ευνοούν την συγκέντρωση και ο δάσκαλος αδυνατεί να βοηθήσει. Γι αυτό το λόγω συστήνετε εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας.

Κανονικότητα

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μια κανονικότητα στην ροή των μαθημάτων στο πρόγραμμα διδασκαλίας του παιδιού. Τα μεγάλα διαλλείματα ( όπως αυτά των διακοπών) δεν ευνοούν την εκπαίδευση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.Οι γονείς θα έχουν σίγουρα παρατηρήσει ότι το παιδί επιστρέφοντας στο σχολείο μετά από διακοπές δεν θυμάται πολύ καλά ότι είχε κατακτήσει και χρειάζεται μια περίοδος προσαρμογής.Η τακτικότητα και η συνεχής επανάληψη αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας στην μάθηση.

Ποικιλία – Χρήση όλων των αισθήσεων

Είναι πολύ πιο δύσκολο για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να θυμούνται μεγάλο αριθμό πληροφοριών όπως , για παράδειγμα, το λεξιλόγιο μιας ξένης γλώσσας. Γι αυτό το λόγο είναι σημαντικό η μαθησιακή διαδικασία να είναι ενδιαφέρουσα και δημιουργική.Είναι σκόπιμο να μην αφήνουμε τον μαθητή να βαρεθεί και να χάσει την συγκέντρωση του . Για να γίνει αυτό θα πρέπει να διεγείρονται όλες οι αισθήσεις : αφή (ζωγραφική), όραση (χρώμα , σχήμα), γεύση ( γεύση συγκεκριμένων προϊόντων), ακρόαση.Η πολυαισθητηριακή αυτή προσέγγιση μεγιστοποιεί την δυνατότητα απομνημόνευσης και παγίωσης της γνώσης.

Επανάληψη

Για να παγιωθεί μια πληροφορία στην μνήμη χρειάζεται η επιτυχημένη επανάληψη της. Είναι θεμιτό να αποφύγουμε την στείρα , βαρετή και κουραστική επανάληψη. Οι επαναλήψεις που βασίζονται στην πολυαισθητηριακή μέθοδο, στην δημιουργική φαντασία δεν είναι βαρετές για τους μαθητές και γι αυτό έχουν καλύτερα αποτελέσματα.           Για να πετύχουμε κάτι τέτοιο η επανάληψη καλό είναι να γίνεται μέσα από παιχνίδια, τραγούδια , γρίφους, ακόμα και μέσα από την χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών.Με την χρήση των υπολογιστών το παιδί αποκτά διαδραστικό ρόλο στο μάθημα με αποτέλεσμα το μάθημα να γίνεται πιο ευχάριστα.Ας ενθαρρύνουμε επίσης το παιδί να αναζητήσει λέξεις της γλώσσας που μαθαίνει στο έμμεσο περιβάλλον του π.χ. σε λογότυπα προϊόντων.Η χρήση των τραγουδιών είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος διδασκαλίας της ξένης γλώσσας. Περισσότερο οι έφηβοι μαθητές βρίσκουν ευχάριστη διαδικασία να μεταφράζουν στίχους τραγουδιών των αγαπημένων καλλιτεχνών τους.Ο τρόπος αυτός μάθησης δεν είναι μόνο διασκεδαστικός αλλά είναι και αποτελεσματικός γιατί ενισχύει την απομνημόνευση ολόκληρων φράσεων όπως είναι οι στίχοι.Για να αποκτηθεί με επιτυχία μια ξένη γλώσσα πρέπει  να ενεργοποιηθεί η δημιουργική φαντασία των μαθητών.

Γραφικές αναπαραστάσεις

Η ποικιλία των υλικών που χρησιμοποιούμε στο μάθημα ( χρώματα , μολύβια, υπογραμμίσεις, ποικίλες γραμματοσειρές, ζωγραφιές) βοηθάει τους μαθητές να απομνημονεύουν καλύτερα γιατί καταγράφουν στην μνήμη τους τις πληροφορίες ευκολότερα σαν εικόνες.Θυμηθείτε ωστόσο ότι η υπερβολή μπορεί να φέρει δυσκολίες. Αν παρατηρήσουμε ότι ο μαθητής χάνεται ή δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί , χρησιμοποιούμε πιο ήρεμα σχέδια και χρώματα.

Συσχετισμοί – Η χρήση του «μύθου»

Η δημιουργία ενός σχεδίου ή μιας ιστορίας – μύθου μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση του λεξιλογίου αλλά και των γραμματικών κανόνων μιας ξένης γλώσσας ειδικότερα όταν υπάρχει εικαστική συσχέτιση με προηγούμενο σχέδιο ή ιστορία.