Dyslexia

Δυσλεξία: Πώς μπορούμε να την αναγνωρίσουμε; Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της γνωρίσματα;

Dyslexia

 Πότε οι γονείς θα πρέπει να υποψιαστούν ότι το παιδί τους μπορεί να είναι δυσλεξικό; Πώς μπορούν να αναγνωρίσουν την δυσλεξία ;

Είναι δεδομένο ότι οι γονείς προβληματίζονται πολλές φορές για την πρόοδο των παιδιών τους στο σχολείο. Σίγουρα πολλοί από αυτούς έχουν αναρωτηθεί αν τα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους με τα μαθήματα τους στο σχολείο είναι το αποτέλεσμα μιας ειδικής μαθησιακής δυσκολίας .

  Η δυσλεξία είναι ένα σύνολο μαθησιακών δυσκολιών που αφορά άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στην γραφή και στην ορθογραφία, δυσανάλογες σε σχέση με το νοητικό τους δυναμικό, την ηλικία τους και τις εκπαιδευτικές τους ευκαιρίες.

Τα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας επηρεάζουν τη μάθηση, την ανάγνωση, τη γραφή, την έκφραση και την αίσθηση στο χώρο και στον χρόνο. Έχει επίσης παρατηρηθεί ότι διαφέρουν σημαντικά από άτομο σε άτομο αλλά και ανάλογα με την ηλικία.

Αν οι γονείς και/ή οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίσουν πληθώρα από τα χαρακτηριστικά αυτά στις επιδόσεις και στην συμπεριφορά των παιδιών θα πρέπει να ανησυχήσουν και να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό για περαιτέρω αξιολόγηση.

6 – 8 ετών:

– έχει κάποια συγκεκριμένη δυσκολία στην ανάγνωση

– μπερδεύει παρόμοια “ηχητικά” και σχηματικά γράμματα όπως τα “φ” με “θ”, “β” με “δ”, “π” με “μπ” κτλ.

– παραλείπει, αντιμεταθέτει, αντιστρέφει γράμματα ή/και συλλαβές ή “κολλάει” τις λέξεις μεταξύ τους όταν γράφει

– γράφει τα γράμματα ανάποδα ή συγχέει με τους αριθμούς (π.χ. ε αντί 3)

– κάνει αδικαιολόγητα, “περίεργα” και επαναλαμβανόμενα λάθη στην ορθογραφία

– γράφει μια λέξη στην ίδια σελίδα με πολλούς τρόπους χωρίς να αναγνωρίζει το σωστό

– δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης

– δεν δυσκολεύεται ιδιαίτερα στις αριθμητικές πράξεις

– πιθανόν να έχει άγχος, φοβίες και να είναι άτακτος,ατίθασος/η,να προκαλεί καυγάδες, να καταστρέφει

8 – 12 ετών

– ελαττώνει τις συγχύσεις και τις αντικαταστάσεις γραμμάτων

– εξακολουθεί να δυσκολεύεται στη ανάγνωση

– αντιμετωπίζει προβλήματα στην στίξηκαι στην ορθογραφία

– δυσκολεύεται να κατανοήσει το νόημα του κειμένου (μάθημα) εκτός αν του το διαβάσει ή του το διηγηθεί κάποιος άλλος

– δυσκολεύεται να αποστηθίσει πίνακες (π.χ. προπαίδεια) ή σειρές πραγμάτων (πχ μήνες του χρόνου)

– δυσκολεύεται να εκφραστεί γραπτά(περιορισμένη ποσοτική γραπτή έκφραση – κακή σύνταξη)

– δυσκολεύεται με την αίσθηση του χώρου και το χρόνου

– δυσκολεύεται στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων, όχι στις απλές αριθμητικές πράξεις

– δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος για τα βιβλίακαι για οτιδήποτε χρησιμοποιείται γραπτός λόγος

– αρχίζει να δείχνει  άρνησηγια τις σχολικές δραστηριότητες, άγχος, τάσεις φυγής, πιθανόν να απομονώνεταιαπό τους συνομήλικους, γίνεται ιδιαίτερα ευαίσθητο

12 ετών και άνω 

– κάνει αναγραμματισμούς ή συγχέει γράμματα πολύ σπάνια πλέον

– εξακολουθεί να έχει προβλήματα στην στίξη και στην ορθογραφία

– αδυνατεί να κατανοήσει ένα κείμενο (μάθημα) μόνο μέσω της ανάγνωσης

– δυσκολεύεται να αποδώσει γραπτώς ένα μάθημα που έχει μάθει – διευκολύνεται προφορικά

– η γραπτή έκφραση εξακολουθεί να είναι περιορισμένη

– η ανάγνωση του παιδιού μπορεί να έχει γρήγορο ρυθμό αλλά είναι άχαρη, χωρίς ροή  με ή χωρίς λεκτικά λάθη

– δυσκολεύεται στα μαθηματικά μόνο όπου υπάρχει γλωσσική πληροφορία

– έχει άγχος, φοβίες, αισθάνεται συνεχώς ματαίωση ,πιθανό να αντιδράσει στους κοινωνικούς και οικογενειακούς θεσμούς