Ποιές μπορεί να είναι οι μαθησιακές τους δυσκολίες ;
Το σύνδρομο Asperger είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που αποτελεί το πιο ήπιο και υψηλότερο λειτουργικό άκρο του ευρύτερου φάσματος του Αυτισμού. Το σύνδρομο Asperger επηρεάζει τον τρόπο που τα άτομα
- κατανοούν τον κόσμο
- επεξεργάζονται τις πληροφορίες
- σχετίζονται με άλλους ανθρώπους
Τα άτομα που έχουν διαγνωστεί με Asperger παρουσιάζουν προβλήματα στην :
Κοινωνική Επικοινωνία
Πολλές φορές τα άτομα που έχουν διαγνωστεί με Asperger δυσκολεύονται να εκφραστούν κοινωνικά και συναισθηματικά. Μπορεί να έχουν δυσκολία :
· να κατανοήσουν χειρονομίες , εκφράσεις προσώπου , τον τόνο της φωνής
· να αντιληφθούν πότε ξεκινά και πότε σταματά μια συζήτηση
· να χρησιμοποιήσουν περίπλοκες λέξεις και φράσεις χωρίς να τις κατανοούν πραγματικά
· να αντιλαμβάνονται το χιούμορ, την μεταφορά και τον σαρκασμό , είναι κυριολεκτικοί σ’ αυτό που λένε
Κοινωνική Αλληλεπίδραση
Πολλές φορές οι άνθρωποι με σύνδρομο Asperger θέλουν να είναι κοινωνικοί αλλά δυσκολεύονται να αναπτύξουν και να διατηρήσουν κοινωνικές σχέσεις. Έτσι :
· πασχίζουν να κάνουν και να «κρατήσουν» φιλίες
· δεν κατανοούν τους «άγραφους» κοινωνικούς κανόνες , για παράδειγμα μπορεί να αναπτύξουν ακατάλληλο θέμα συζήτησης ή να σταθούν πολύ κοντά σε κάποιον με τον οποίο δεν έχουν οικειότητα
· συχνά αποσύρονται από την ομάδα / παρέα και κρατούν μια απόμακρη στάση
· βρίσκουν τους άλλους ανθρώπους απρόβλεπτους
Κοινωνική φαντασία
· Τα άτομα με σύνδρομο Asperger δυσκολεύονται να :
ü σκεφτούν εναλλακτικές λύσεις σε καταστάσεις στις οποίες εμπλέκονται και να προβλέψουν τι θα γίνει στην συνέχεια
ü καταλάβουν και να ερμηνεύσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις πράξεις των άλλων ανθρώπων
ü κατανοήσουν τα μηνύματα των εκφράσεων του προσώπου και της γλώσσας του σώματος
· Έχουν περιορισμένο εύρος ευφάνταστων και ευρηματικών δραστηριοτήτων στις οποίες επιδίδονται επαναλαμβανόμενα , για παράδειγμα παρατάσσοντας παιχνίδια ή συλλέγοντας και οργανώνοντας αντικείμενα σχετικά με τα ενδιαφέροντά τους
Αγάπη για Ρουτίνα
Στην προσπάθεια τους να κάνουν τον κόσμο να φαίνεται λιγότερο περίπλοκος , τα άτομα με Asperger μπορεί να ακολουθούν πιστά και επίμονα συγκεκριμένους κανόνες και τελετουργικά.
Για παράδειγμα, μπορεί να επιμένουν να πηγαίνουν στο σχολείο πάντα από τον ίδιο δρόμο ή να αναστατώνονται όταν υπάρχει μια ξαφνική αλλαγή στο πρόγραμμα τους.
Προτιμούν να οργανώνουν και να προγραμματίζουν την ημέρα τους ακολουθώντας ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο.
Ειδικά Ενδιαφέροντα
Τα άτομα με Asperger μπορεί να αναπτύξουν έντονο και μερικές φορές εμμονικό ενδιαφέρον για ένα χόμπι ή για μια συλλογή. Μερικές φορές αυτά τα ενδιαφέροντα είναι δια βίου , σε άλλες περιπτώσεις ένα ενδιαφέρον μπορεί να αντικατασταθεί με τον καιρό με ένα άλλο.
Για παράδειγμα , ένα άτομο μπορεί να ξέρει τα πάντα για τα τρένα ή για τους υπολογιστές . Μερικά άτομα μπορεί να είναι εξαιρετικοί γνώστες στον επιλεγμένο τομέα του ενδιαφέροντος του .
Με την κατάλληλη υποστήριξη αυτά τα άτομα μπορεί να αναπτύξουν τις δεξιότητες που θα τους οδηγήσουν στο να σπουδάσουν και να εργαστούν στον τομέα του ενδιαφέροντος τους.
Αισθητηριακές δυσκολίες
Οι αισθητηριακές δυσκολίες των ατόμων με Asperger μπορεί να παρουσιασθούν σε μία ή σε όλες τις αισθήσεις (όραση , ακοή, αφή ή/και γεύση ). Συνήθως υπάρχει υπερευαισθησία σε κάποιες αισθήσεις ενώ άλλες εμφανίζονται λιγότερο αναπτυγμένες από το φυσιολογικό.
Για παράδειγμα , ο έντονος φωτισμός, οι δυνατοί ήχοι, οι έντονες μυρωδιές, οι συγκεκριμένες υφές σε τρόφιμα και η αίσθηση ορισμένων υλικών μπορεί να
οδηγήσουν σε αναστάτωση και πόνο.
Υπάρχει επίσης η περίπτωση τα άτομα με αισθητηριακή ευαισθησία να έχουν μειωμένη συναίσθηση του σώματος τους και επομένως να μην μπορούν, για παράδειγμα
· να κινηθούν αποφεύγοντας εμπόδια
· να σταθούν σε κατάλληλη απόσταση από τους άλλους
· να εκτελέσουν κινήσεις που απαιτούν λεπτή κινητικότητα (όπως δέσιμο κορδονιών).
Έτσι πολλές φορές τα άτομα με Asperger μπορεί να λικνίζονται ή/και να στριφογυρίζουν στην προσπάθεια τους να κρατήσουν την σωστή στάση του σώματός τους ή για να ανταπεξέλθουν στο στρες (uncoordinated movememt/clumsiness)
Συναισθηματική Ευπάθεια
Τα άτομα με Asperger έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, εκδηλώνουν έντονη αυτοκριτική , μπορεί να παρουσιάσουν κατάθλιψη – συνήθως την περίοδο της εφηβείας και ενδέχεται να έχουν εκρήξεις θυμού ως απόρροια τους άγχους και της σύγχισης που βιώνουν.
Μαθησιακές δυσκολίες
Συνήθως οι μαθητές με σύνδρομο Asperger έχουν μέση ή πάνω από το μέσο όρο νοημοσύνη αλλά έχουν σοβαρές γνωστικές ελλείψεις. Τα περισσότερα προβλήματα τους είναι στην σκέψη και την κατανόηση . Έχουν καλή μνήμη που τους βοηθά στην απομνημόνευση της πληροφορίας χωρίς όμως πολλές φορές να καταλαβαίνουν αλλά να παπαγαλίζουν αυτό που έχουν διαβάσει.
Το λεξιλόγιο τους είναι συνηθισμένο ή και πλούσιο , αλλά τείνουν να είναι κυριολεκτικοί και έχουν δυσκολία να χρησιμοποιήσουν την γλώσσα σε κοινωνικό πλαίσιο.
Ένα άτομο με Asperger μπορεί να είναι άριστος μαθητής, μια μαθηματική ευφυΐα για παράδειγμα. Ωστόσο την ίδια στιγμή ένα τέτοιο άτομο μπορεί να είναι απόλυτα εξαρτημένο από κάποιον άλλο για τις καθημερινές του ρουτίνες (φαγητό , ύπνος , σχολείο).
Ένα άτομο με Asperger μπορεί επίσης να «απορροφά» πληροφορίες σαν «σφουγγάρι» και να αποτελεί πηγή γνώσης σε πολλούς τομείς όπως η ιστορία, η βιολογία , η χημεία, αλλά την ίδια στιγμή να παίρνει κακούς βαθμούς στο σχολείο γιατί δεν μπορεί να γράψει το τεστ ενώ γνωρίζει τις απαντήσεις.
Asperger και Εκμάθηση Ξένης Γλώσσας –Αγγλικής γλώσσας
Ένας μαθητής με σύνδρομο Asperger μπορεί να προσεγγίσει την Αγγλική γλώσσα εύκολα και αποδοτικά όταν η εκπαιδευτική διαδικασία πραγματοποιείται εξατομικευμένα και βασίζεται σε επικοινωνιακές και βιωματικές μεθόδους μάθησης.
Αυτή η προσέγγιση μπορεί να αποβεί ιδιαιτέρως ευεργετική για τους ικανούς μαθητές με σύνδρομο Asperger σε ότι αφορά τις λεκτικές τους δεξιότητες.
Εξάλλου η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας είναι δυνατόν να ενισχύσει τις κοινωνικές τους δεξιότητες
Πηγή : www.autism.org.uk
www.aspie.org.uk