Πρώιμη παρέμβαση στην ξένη γλώσσα. Πότε πρέπει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να ξεκινήσουν την εκμάθηση της ξένης γλώσσας ;

Η εκμάθηση των Αγγλικών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο, προσφέροντας στα παιδιά πρόσβαση σε παγκόσμια γνώση και ευκαιρίες. Ωστόσο, για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, η διαδικασία αυτή μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη. 

 Η έγκαιρη παρέμβαση στη διδασκαλία της ξένης γλώσσα είναι κρίσιμη για την επίτευξη ουσιαστικής προόδου. 

 

Τι Είναι η Πρώιμη Παρέμβαση ; 

 Η πρώιμη παρέμβαση αφορά την έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση αναπτυξιακών ή μαθησιακών προβλημάτων, ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες και να φτάσουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. 

 Στον τομέα της γλωσσικής εκπαίδευσης, η  πρώιμη παρέμβαση σχεδιάζεται για να βοηθήσει παιδιά από την προσχολική ή πρωτοσχολική  ηλικία τα οποία αντιμετωπίζουν ή κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες ή καθυστερήσεις, να κατανοήσουν τα βασικά στοιχεία της γλώσσας, όπως τη φωνολογία, το λεξιλόγιο και τους γραμματικούς κανόνες, πριν αντιμετωπίσουν σοβαρά εμπόδια. 

 

Πρώιμη παρέμβαση στην Ξένη Γλώσσα 

Η πρώιμη παρέμβαση στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας αναφέρεται στην εισαγωγή και διδασκαλία ξένων γλωσσών σε παιδιά από μικρή ηλικία.  

Πρόκειται για μια εκπαιδευτική προσέγγιση που έχει στόχο να αξιοποιήσει την εγγενή ικανότητα των παιδιών να απορροφούν γλωσσικά ερεθίσματα κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, όταν ο εγκέφαλός τους είναι πιο προσαρμοστικός και ανοιχτός. 

  Η πρώιμη έκθεση των παιδιών στην ξένη γλώσσα  ενισχύει την  ικανότητά τους να κατανοήσουν και να μιλήσουν μια ξένη γλώσσα και ταυτόχρονα προσφέρει στα παιδιά πλεονεκτήματα που αφορούν τη γνωστική και κοινωνική τους εξέλιξη. 

 Η επαφή με μια δεύτερη γλώσσα από μικρή ηλικία έχει θετική επίδραση στην ανάπτυξη των παιδιών: 

  • Ενισχύει τις  γνωστικές δεξιότητες : Τα παιδιά που μαθαίνουν δύο γλώσσες αναπτύσσουν καλύτερες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, καθώς και ευκολία στην αλλαγή σκέψης από μια γλώσσα σε άλλη. 
  • Βελτιώνει την μνήμη: Μελέτες δείχνουν ότι η διγλωσσία ενισχύει τη μνήμη εργασίας και τη συγκέντρωση, καθώς τα παιδιά συνηθίζουν να διαχειρίζονται περισσότερες πληροφορίες. 
  • Αυξάνει την δημιουργικότητα και προάγει την ευελιξία της σκέψης: Η διγλωσσία καλλιεργεί την ικανότητα των παιδιών να βλέπουν τα πράγματα από διαφορετικές οπτικές, κάτι που ευνοεί τη δημιουργικότητα τους. 
  • Ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων: Τα παιδιά μπορούν να κατακτήσουν τη φωνολογία, τη γραμματική και το λεξιλόγιο της ξένης γλώσσας με τρόπο παρόμοιο με τη μητρική τους γλώσσα. 
  • Πολιτισμική ευαισθησία: Η επαφή με μια ξένη γλώσσα βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν άλλους πολιτισμούς και να αναπτύξουν σεβασμό για τη διαφορετικότητα. 
  • Ευκολία στη μετέπειτα εκμάθηση γλωσσών: Τα παιδιά που μαθαίνουν μια δεύτερη γλώσσα νωρίς, συχνά καταφέρνουν να μάθουν και άλλες γλώσσες πιο εύκολα στο μέλλον. 

 

 Πρώιμη παρέμβαση στην εκμάθηση της 

 Ξένης Γλώσσας σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες  

Η πρώιμη παρέμβαση στην εκμάθηση της Αγγλικής γλώσσας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσλεξία, η ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) ή άλλες αναπτυξιακές δυσκολίες αποτελεί μια εξειδικευμένη προσέγγιση που προσαρμόζει τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας στις ιδιαίτερες ανάγκες αυτών των παιδιών.  

Αυτή η προσέγγιση βοηθά στη δημιουργία μιας ισχυρής βάσης στη γλώσσα, ενώ ταυτόχρονα δίνει στα παιδιά τα εργαλεία που χρειάζονται για να διαχειριστούν τις ιδιαίτερες δυσκολίες τους. 

Πoιοί είναι οι στόχοι της πρώιμης παρέμβασης για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες; 

 Η πρώιμη παρέμβαση έχει ως στόχο να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης που θα βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν την ξένη γλώσσα με ρυθμό και τρόπο που τους ταιριάζει. Οι βασικοί στόχοι περιλαμβάνουν: 

  • Ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης: Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να νιώθουν εύκολα απογοήτευση. Στόχος είναι να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή τους μέσω προσαρμοσμένων και σταδιακών δραστηριοτήτων. 
  • Βελτίωση γνωστικών και γλωσσικών δεξιοτήτων: Η γλωσσική διδασκαλία ενσωματώνεται με ασκήσεις που ενισχύουν δεξιότητες όπως η συγκέντρωση, η μνήμη και η λεκτική κατανόηση. 
  • Ανάπτυξη φωνολογικής επίγνωσης: Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν ήχους και σύμβολα της γλώσσας και να συνδυάζουν φώνημα-γράφημα. Η διαδικασία αυτή βοηθά στην κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση των γραμμάτων συμβόλων που οδηγεί στην σωστή Ανάγνωση και Γραφή. 
  • Ενίσχυση της μνήμης εργασίας: Δεδομένου ότι η απομνημόνευση λεξιλογίου και γραμματικών κανόνων μπορεί να είναι δύσκολη, η χρήση τεχνικών που βελτιώνουν τη μνήμη, όπως μνημονικές τεχνικές, η επανάληψη και η χρήση οπτικοακουστικού υλικού, είναι ουσιώδης. 
  • Εξατομικευμένη υποστήριξη: Με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού, προσαρμόζεται η διδασκαλία ώστε να καλύψει κενά στις γλωσσικές ικανότητες με πιο εξατομικευμένα μαθήματα και δραστηριότητες. 

Στρατηγικές Πρώιμης Παρέμβασης στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες – Η μέθοδος «letters» 

 

Η διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται στρατηγικές που υποστηρίζουν την εκμάθηση χωρίς να προκαλούν υπερβολικό άγχος ή πίεση. 

1. Πολυαισθητηριακή Εκμάθηση: Χρησιμοποιώντας περισσότερες από μία αισθήσεις (οπτικά, ακουστικά, κιναισθητικά ερεθίσματα) έχουμε καλύτερη καταγραφή στην μνήμη,  εμπέδωση  και παγίωση της γνώσης. Για παράδειγμα: 

  • Οπτικά ερεθίσματα: Χρήση εικόνων, καρτών και χρωμάτων για την ενίσχυση της κατανόησης των λέξεων. 
  • Ακουστικά ερεθίσματα: Τραγούδια, ρυθμοί και επαναλαμβανόμενες λέξεις βοηθούν τα παιδιά να θυμούνται πιο εύκολα. 
  • Κιναισθητικά ερεθίσματα: Παιχνίδια με κινήσεις ή γραφή σε επιφάνειες βοηθούν στη μάθηση. 

 

2. Διδασκαλία της ύλης σε στάδια : Τα μαθήματα πρέπει να είναι σύντομα και διαρθρωμένα σε μικρά βήματα για να μην επιβαρύνουν το παιδί. Η εκμάθηση μικρών ομάδων λέξεων και φράσεων και η σταδιακή επανάληψη βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση.

3. Συχνή Επανάληψη και Χρήση του Παιχνιδιού: Η επανάληψη και η ενσωμάτωση της γλώσσας σε διασκεδαστικές δραστηριότητες είναι απαραίτητη για την εκμάθηση.  

4. Επενδύοντας στην Διάδραση : προτρέπουμε την ενεργή συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα. Παίρνοντας ενεργό ρόλο στην εκπαίδευση του η διαδικασία γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και δημιουργική.  

5.  Βιωματική μάθηση : Η διδασκαλία που χρησιμοποιεί ερεθίσματα που προκύπτουν από τα ενδιαφέροντα, τις γνώσεις , τα παιχνίδια των παιδιών. Το μάθημα , έτσι γίνεται περισσότερο βιωματικό αφού δημιουργούνται γνωστικοί σύνδεσμοι με το καθημερινό περιβάλλον των μαθητών .

6. Οπτικές αναπαραστάσεις, μνημονικές τεχνικές, «Μύθοι» : Πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες επωφελούνται από την οπτική αναπαράσταση των πληροφοριών, όπως διαγράμματα, γραφήματα . Η εικαστική συσχέτιση των σχεδίων με τους γραμματικούς κανόνες της ξένης γλώσσας ενισχύει  την κατανόηση και ανάκληση της πληροφορίας. 

7. Χρήση Τεχνολογίας και Διαδραστικών Εφαρμογών: Υπάρχουν εξειδικευμένες εφαρμογές για την εκμάθηση Αγγλικών που απευθύνονται σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Αυτές οι εφαρμογές συνήθως περιλαμβάνουν παιχνίδια, ήχους και δραστηριότητες που διατηρούν το ενδιαφέρον του παιδιού και ενισχύουν τη μάθηση. 

Πότε πρέπει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να ξεκινήσουν την εκμάθηση της ξένης γλώσσας ; 

 

Tα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες θα μπορούσαν να «εισαχθούν» στην ξένη γλώσσα από την πρωτοσχολική τους ηλικία.  

Η διδασκαλία , ωστόσο , τη ξένης γλώσσας  πρέπει  γίνει με ειδικές και εξατομικευμένες τεχνικές προσαρμοσμένες στις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης. 

 

Θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπ’όψιν και άλλοι παράγοντες όπως  το επίπεδο της μητρικής γλώσσας, το είδος της μαθησιακής δυσκολίας, η ηλικία αλλά και η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού. 

 

Απαιτείται προσεκτική προσέγγιση, εξατομικευμένο πρόγραμμα υπό την καθοδήγηση ειδικών εκπαιδευτικών που θα βοηθήσουν τα παιδιά να ξεπεράσουν τις προκλήσεις που σχετίζονται με την εκμάθηση της ξένης  γλώσσας.